گروت، یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی که امروزه به نسبت گذشته از توجه بیشتری برخوردار است و از ترکیب سیمان و ماسه که از مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند، به وجود می‌آید. استفاده از گروت‌ها امروزه در ساختمان‌سازی به خصوص در مناطقی که نیازمند به مقاومت بالا و زیرسازی تجهیزات سنگین وجود دارد، استفاده می‌کنند.

گروت به دلیل خواص چسبندگی بالایی که دارد، نقش زیادی در افزایش استحکام و پایداری سازه‌ها ایفا می‌کند و علاوه بر ساختمان‌سازی، گزینه‌ای‌ایده برای تعمیرات سازه‌ها محسوب می‌شود. گروت را نمی‌توان تنها به عنوان یک ملات شناخت زیرا که آن‌ها می‌توانند در بهبود کیفیت و عمر مفید ساختمان‌ها اهمیت زیادی داشته باشند. در ادامه این مقاله در وب سایت آنابن قصد داریم به معرفی کامل و جامعی از گروت بپردازیم و انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

گروت چیست؟

ماده گروت که از ترکیب سیمان و ماسه به وجود می‌آید، یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد شناخته می‌شود که از مزایا زیادی برخوردار است. انتقال نیروی وارد شده به سطح زیرین کار یکی از مهم‌ترین مزایا این ماده شناخته می‌شود. نصاب‌ها سعی می‌کنند بعد از نصب کاشی و سرامیک در کف منازل یا سرویس‌های بهداشتی، از گروت استفاده کنند و حتماً بعد از خشک شدن کاشی‌ها، آب بندشی کاشی و سرامیک را انجام می‌دهند.

گروت ساختمانی چیست؟
گروت ساختمانی چیست؟

یکی دیگر از مزایایی که گروت دارد، انبساط کنترل شده است که باعث می‌شود به نسبت دیگر مواد ساختمانی، هیچگونه انقباضی را از خود نشان ندهد. گروت می‌تواند به شما کمک کند که بتوانید از منزل و ملک خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنید. حداکثر زمانی که پروژه‌های گروت نیازمند هستند ۳۰ دقیقه است و همین مورد نشان دهنده این است که با استفاده از این مصالح ساختمانی می‌توانید در کمترین زمان ممکن به هدف خود برسید.

آشنایی با انواع گروت

مانند بسیاری از مصالح ساختمانی، گروت انواع مختلفی دارند که سه نوع آن به نسبت دیگر انواع آن‌ها شناخته شده‌تر و پرکاربرد‌تر هستند. سه نوع اصلی این ماده عبارت است از

  • گروت پلیمیری
  • گروت اپوکسی
  • گروت سیمانی

هر کدام از این مدل‌ها به نسبت کاربردی که دارند، از مزیت‌ها و معایب خاص خود برخوردار هستند و از طرفی هرکدام از آن‌ها از قیمت متفاوتی برخوردار هستند. در ادامه این بخش از مقاله به معرفی کامل و جامعی از هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

گروت پلیمیری

گروت پلیمیری یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین انواع گروت‌ها شناخته می‌شود که با استفاده از مواد پلیمیری ساخته شده‌اند. رزین پلیمیری و مخلوط سیمان، از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده آن شناخته می‌شوند و از قدرت و کاربرد بسیار بالایی برخوردار هستند. از آنجایی که در داخل این نوع گروت از ماسه سیلیسی شکری استفاده شده است، مقاومت آن تا حد زیادی افزایش یافته است و روان کنندگی بسیار خوبی دارد. وجود این ویژگی‌ها در این ماده باعث شده است که این نوع گروت، سهم بسیار بالایی در بازار مصالح ساختمانی را به خود اختصاص دهد.

گروت اپوکسی

گروت اپوکسی از مستحکم‌ترین مواد صنعتی به شمار می‌رود. در این نوع گروت مقداری مایع مصنوعی وجود دارد که سخت کنندگی آن را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد این گروت اپوکسی در دستگاه‌های صنعتی است زیرا که این نوع از گروت به نسبت دیگر انواع خود از قیمت بالاترن و اسحتکام بالایی برخوردار است.

آشنایی با انواع گروت ساختمانی
آشنایی با انواع گروت ساختمانی

عموماً از این نوع ماده ساختمانی، در مکان‌هایی استفاده می‌شود که قرار است بار زیادی بر آن‌ها اعمال شود. کارخانه جات ماشین آلات موتوری و همچنین تولید‌کنندگان ریل بزرگترین مشتریان این نوع گروت هستند. در صنعت ساختمان‌سازی، از گروت اپوکسی به عنوان زیر ساخت نصب ستون‌های فولادی و بتنی استفاده می‌شود. ناگفته نماند استفاده از این ماده در اطراف کانال لوله کشی رایج است.

گروت سیمانی

گروت سیمانی نوع دیگر گروت ساختمانی است که از کاربرد بالایی برخوردار است و عموماً همچون چسب کاشی برای نصب کاشی و البته سرامیک مورد کاربرد قرار می‌گیرد. از این ملا می‌توان در تعمیر و نگهداری سازه‌های ساختمانی منزل نیز استفاده کرد. در این نوع گروت، از سیمان پورتلند به عنوان سخت‌کننده استفاده شده است.

برای استفاده از این این نوع گروت ابتدا بایستی آن را با کمی آب مخلوط کنید. در بسیاری از گروت‌های سیمانی که امروزه در بازار وجود دارند، جهت کاربرد بیشتر پلیمر با استفاده از پلیمر‌ها اصلاح شده‌اند که مزیت‌های آن را افزایش داده است.

نکات استفاده از گروت

برای استفاده از گروت‌های ساختمانی، همانند دیگر مصالح ساختمانی بایستی به نکات استفاده از آن آگاهی داشته باشید. استفاده از گروت عمدتاً زمانی انجام می‌شود که دوام و استحکام بالا و همچنین کیفیت بالا اهمیت زیادی داشته باشد. زمانی که قصد دارید از زیر کار بسیار قوی و مقاومی برخوردار باشید، بهترین گزینه استفاده از گروت است. زیرکار ماشین آلات صنعتی غول پیکر و ثابت‌سازی ستون‌ها از مهم‌ترین کاربرد‌های گروت است.

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن پرداختیم، استفاده از گروت به خصوص گروت سیمانی زمانی انجام می‌شود که آن‌ها با کمی آب مخلوط شده باشند اما باید توجه داشته باشید که میزان آب مخلوط شده نشان دهنده و تعیین‌کننده مقاومت مصالح است.

تفاوت چسب کاشی و گروت

پس از اینکه با انواع گروت و کاربرد‌های این ماده در ساختمان‌سازی آشنا شدید، لازم است تا به تفاوت آن با چسب کاشی آگاهی داشته باشید. ابتدا باید بدانید که مهم‌ترین تفاوت چسب کاشی و گروت در هدف آن‌ها است. هدف اصلی از خرید چسب کاشی، چسباندن کاشی به دیوار یا کف زمین است اما هدف اصلی از استفاده از گروت، محافظت از سطح و پوشاندن شکاف‌های بین کاشی‌ها است.

تفاوت چسب کاشی و گروت ساختمانی چیست؟
تفاوت چسب کاشی و گروت ساختمانی چیست؟

استفاده از گروت در کاشی کاری‌ها باعث می‌شود که کاشی‌ها از ظاهر یکنواختی برخوردار باشند و زمین یا دیوار‌ها را زیباتر نشان دهد. از طرفی می‌تواند مقاومت کاشی‌ها را به نسبت قبل افزایش دهد و استحکام آن‌ها را بالا ببرد.

جمع‌بندی

در این مقاله در وب سایت آنابن سعی کردیم به بررسی کامل و جامعی از گروت بپردازیم و انواع آن را به همراه کاربرد‌های آن ذکر کنیم. بدون شک استفاده از این ماده ساختمانی به دلیل خاصیت‌های بالایی که دارد می‌تواند در تعمیرات ساختمانی و به طور کلی ساخت و ساز‌های ساختمانی بسیار کارآمد باشد. ‌امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *