آموزش نصب کاشی

فرآیند نصب کاشی و سرامیک به دیوار  نیاز به ایجاد زیرساخت و البته کمی صبوری دارد. با وجود اینکه در نصب کاشی و سرامیک به دیوار شما ملزم به چسباندن اجسام سنگین به یک سطح عمودی هستید، با اینحال این کار به هیچ وجه دشوار نیست. البته نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوار به مهارت بیشتری نسبت به نصب آن بر روی کف سازه نیاز دارد.

استفاده از چسب کاشی تحول عظیمی در نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوار و کف سازه ایجاد کرده است. انواع چسب خمیری کاشی و یا چسب پودری سرامیک وجود دارد که با قدرت چسبندگی بالا، و سهولت در اجرا، فرآیند کاشی کاری را به یک پروسه بدون دردسر و حتی خوشایند تبدیل کرده است.

 

مراحل نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوار با استفاده از چسب

همانطور که اشاره کردیم، نصب کاشی و سرامیک به خصوص با استفاده از چسب کاشی، به مهارت خاصی نیاز ندارد. البته نکات و اقداماتی وجود دارد که با در نظر گرفتن و اعمال آنها، می توان کیفیت کار را به میزان قابل توجهی بالا برد:

 

  • ابزار و مصالح مورد نیاز برای نصب کاشی و سرامیک 

دو مورد از اساسی ترین ابزار و مصالح مورد نیاز در کاشی کاری دیوار، چسب کاشی و ماله شیاردار می باشد:

  • چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی و سرامیک

نوعی ملات کاشی کاری است، که بر پایه سیمان، شن و افزودنی های چسب دار ساخته شده است. این چسب در ترکیب با آب کارایی فوق العاده ای پیدا کرده و چسبانندگی قابل توجهی ایجاد می کند. در چسب کاشی مقداری مواد لاتکس نیز وجود دارد که موجب انعطاف پذیری بیشتر بافت آن می شود. این خاصیت چسب کاشی و سرامیک باعث جلوگیری از ترک خوردگی آن بر اثر خشک شدن، گذر زمان و عوامل محیطی می شود.

  • ماله شیاردار

آموزش نصب کاشی و سرامیک

نوعی ابزار ساختمانی است که به منظور ایجاد پستی و بلندی در سطح ملات های مختلف و اتصال بهتر مصالح به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب بهترین سایز ماله شیاردار برای کاشی کاری دیوار با چسب، بستگی به اندازه و ضخامت کاشی و سرامیک مورد نظر دارد.

ماله شیاردار یک سمت صاف و یک سمت شکاف دار دارد. سمت صاف این ماله ها برای صاف کردن چسب روی دیوار و مسطح کردن آن و سمت شیار دار آن، به منظور ایجاد الگویی از پستی و بلندی ها قبل از قرار دادن کاشی و سرامیک بر روی آن به کار می رود.

ایجاد شیار و پستی و بلندی بر روی چسب و پیش از گذاشتن کاشی، باعث چفت شدن کاشی به دیوار و ایجاد استحکام در اتصال مصالح و سازه می شود.

 

دیگر ابزار و مصالح مورد نیاز کاشی کاری عبارتند از:

  • کاشی و سرامیک؛ که باید در ابعاد متناسب با دیوار مورد نظر و طرح اجرایی تهیه شود.
  • قلاویز یا ریسمان اندازه گیری؛
  • کاتر کاشی؛
  • اسپیسرهای پلاستیکی؛
  • محافظ چشم؛
  • اسفنج و سطل آب
  • قاب های چوبی

 

یک نکته مهم در مورد تهیه مصالح کاشی کاری

در هنگام تهیه کاشی و سرامیک، و پس از اندازه گیری دیوار مورد نظر به متر مربع، ده درصد به متراژ به دست آمده اضافه کنید. این موضوع از این جهت اهمیت دارد، که در صورت شکستگی کاشی ها مصالح مازادی وجود داشته باشد. فراموش نکنید که تعدادی کاشی نیز ذخیره کنید تا در آینده برای تعمیر یا ترمیم دیوار مورد نظر، کاشی هم شکل برای آن داشته باشید.

 

  • سطوح مختلف اتاق کاشی کاری را بپوشانید؛

کاشی کاری کمی کثیف کاری دارد؛ بنابراین بهتر است سطح زمین، روی کابینت و یا هر بخشی از کار که ممکن است چسب کاشی بر روی آن ریخته شود، توسط پلاستیک یا روزنامه پوشانده شود. بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از ورقه های رزین که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، است.

سطح زمین سرویس بهداشتی، یا آشپزخانه و حمام و همچنین کابینت ها را با ورقه های رزین یا پلاستیک و روزنامه بپوشانید و آن را توسط نوارچسب محکم کنید.

 

  • طرح چینش کاشی ها را بر روی دیوار مشخص کرده و خط کشی کنید

برای اینکه نتیجه کار شما خوب باشد، طرح بندی چیدمان کاشی ها بر روی دیوار ضروری است.  بدون در نظر گرفتن  یک طرح درست و اصولی برای نصب کاشی ها، نتیجه کار هماهنگی و تقارن لازم را ندارد. دیواری که بیشتری نما را در اتاق دارد، اول انتخاب کرده و سپس از وسط آن دیوار شروع به کار کنید. در سرویس بهداشتی، بالای سینک روشویی بهترین قسمت برای شروع کار می باشد.

 

  • شروع به اجرا و نصب چسب کاشی و سرامیک کنید

بعد از اینکه طرح بندی درست کاشی را انتخاب کرده و نقطه مناسبی برای شروع کار پیدا کردید، نوبت به اعمال چسب خمیری کاشی یا همان ملات کاشی کاری می رسد.

در این مرحله ابتدا خمیر چسب کاشی را بر روی بخش مرکزی دیوار و یا بروی کاشی بمالید. برای این کار از سمت صاف ماله شیار دار استفاده کنید. تنها مقداری از دیوار را با چسب بپوشانید، که می توانید ظرف بیست تا سی دقیقه کاشی ها را بر روی آن بچسبانید. بدون معطلی طرف شیار دارد ماله را بر روی چسب خمیری بکشید. به این ترتیب پستی و بلندی هایی بر روی ملات ایجاد می شود.

ماله را با زاویه ۴۵ درجه در دست خود نگه دارید و ماله کشی را در یک راستای مشخص انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که تمام سطحی که می خواهید در این مرحله کاشی بچسبانید را از چسب خمیری پوشانده اید.

زمانیکه می خواهید برای نصب کاشی ها آماده شوید، اسپیسر پلاستیکی را در دسترس خود قرار دهید.

 

چسب کاشی و سرامیک

 

  • شروع نصب کاشی و سرامیک

اولین کاشی را در نقطه  مشخص شده دیوار بر روی چسب قرا دهید. این کاشی را با خطوط عمودی و افقی که پیش از این کشیده اید، با دقت تمام  همتراز کنید. کاشی ها را در چسب خمیری فشار دهید. همانطور که شما کاشی ها را فشار می دهید، سطح چسب زیرین نیز یکنواخت و مستطح می شود. وقتی اولین ردیف از کاشی را اجرا کردید، از خطوط عمودی و افقی درست آن مطمئن شوید.

در ادامه بقیه ردیف های کاشی و سرامیک را بچسبانید. باز از اسپیسرهای پلاستیکی به منظور یکدست کردن و اتصال بین کاشی ها استفاده کنید.

بعد از اتمام کاشی کاری هر بخش کوچک، از بلوک های چوبی برای یکدست شدن و اطمینان از چشبیده شدن و اتصال درست کاشی ها استفاده کنید. به همین شکل کار را ادامه بدهید. کاشی هایی که باید بریده شوند را در آخر کار استفاده کنید.

 

نصب کاشی و سرامیک

 

  • نحوه بند کشی کاشی

در مراحل آخر فقط کافیست به‌وسیله قلم بندکشی کاشی یا کاردک و یا یک تکه چوب، بین کاشی ها و یا سرامیک ها را با مقداری چسب کاشی و سرامیک پر کنید. با دقت چسب را بر روی سطح بکشید تا تمامی بند‌ها دقیقا هم سطح و هم تراز شوند.

بندکشی کاشی و سرامیک

  • پاکسازی چسب از سطح کاشی

چسب کاشی اضافه ای که بر روی کاشی ها ریخته شده را قبل از اینکه سفت شوند پاک کنید. برای این کار از یک اسفنج نمدار و یا تکه پارچه خیس استفاده کنید. فراموش نکنید که این اقدامات را به سرعت انجام دهید چون درصورتیکه چسب خمیری کاشی بر روی سطح و کاشی ها خشک شود، پاک کردن آن به شدت دشوار می شود. اما زمانیکه این چسب کاشی هنوز خیس است، پاک کردن آن با اسفنج خیس بسیار راحت می باشد.

پاکسازی چسب از سطح کاشی

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *