بلوک هبلکس

بلوک هبلکس


تفاوت بلوک های ساختمانی – بخش اول

امروزه بلوک هبلکس که نوعی مصالح ساختمانی بوده و شبیه به آجر از نوع متخلخل می باشد در کارهای عمرانی بیشترین کاربرد را دارد. در واقع تولید کنندگان بلوک هبلکس توسط هوا تخلخل هایی را در ساختار بلوک ایجاد کرده تا در فضای داخلی خود بتوانند هوا و صدا را حبس کرده و به عنوان یک عایق عمل کنند. این نوع بلوک ها از سیلیس تهیه شده و وزن سبکی دارند. در اداه ما به بررسی تفاوت بلوک های ساختمانی با یکدیگر می پردازیم.

بلوک هبلکس چیست؟

نوعی مصالح ساختمانی که از تخلخل دادن بتن به کمک هوا به دست می آیند بلوک هبلکس نامیده می شوند. این نوع بلوک ها به دلیل دخالت درصدی از سیلیکس در ساختارشان دارای درجه ی ذوب بالایی بوده که در بنای ساختمان ها به عنوان عایقی برای آتش سوزی و تبادلات دما و صدا به کار گرفته می شوند. این نوع بلوک ها اولین بار در اروپا تولید شده و امروزه در سایر کشورهای جهان با نام ytong hoblex AAC شهرت گرفته اند. اما در کشورهای عربی لغب ثرمستون، فرمستون و ترمستون را به این بلوک های سبک نسبت داده اند در واقع AAC نام اصلی بلوک های هبلکس در بازارهای جهانی می باشد. مهمترین مزیتی که سبب شده تا بلوک های هبلکس جایگزین مصالح سنتی شود، وزن کم، جذب پایین آب، عایق بودن و مقاومت مطلوب آنها می باشد.

تفاوت بلوک های ساختمانی

بلوک لیکا چیست؟

نوعی بلوک های ساختمانی که از تخلخل و فشرده شدن خاک رس سبک به همراه سیمان به دست آمده بلوک لیکا نامیده شده است. این نمونه بلوک ها در دو نوع تو خالی و تو پر تولید شده که بلوک های لیکا تو خالی نسبت به بلوک های سیمانی که در حالت معمولی هستند به عنوان عایق بهتری کاربرد دارند. بلوک های لیکا برای دیوارهای تیغه ای و پیرامونی کاربرد فراوان داشته و در بناهای مختلف مانند نما، دیوارهای جدا کننده، دو جداره های عایق دما و آتش سوزی و در سقف های بلوک و تیرچه بیشترین کاربرد را دارند.

وزن کم بلوک های لیکا مقاومت ساختمان را در برابر زلزله بالا برده و وزن مرده ی ساختمان را تا حد چشم گیری کاهش می دهد. این نوع بلوک ها از لحاظ فیزیکی برای معماران و بناها کاربری بیشتری دارد زیرا در اثر زدن ضربه ی کمی به درستی از راستای مورد نظر برش داده می شوند. تخلخل های موجود در سطح بلوک های لیکا نیاز معماران را به توری مرغی یا رابیتس برطرف نموده و به راحتی گچ یا ملات ب سطح بلوک چسبیده می شود که همگی اینها هزینه های به کار رفته در ساختمان را کاهش می دهند.

 

تفاوت بلوک های ساختمانی

در واقع بلوک ها نقش موثری در مقاومت ساختمان ها ندارند و تنها به عنوان پر کننده ی قسمت هایی از بنا به کار گرفته می شوند. اما با این وجود لازم است تا بلوک ها فشارهای ناشی از بتن ریزی و عبور و مرور را متحمل شوند. بلوک ها انواع مختلفی دارند که تمامی آنها از سفال، بتن، یونولیت و … تهیه شده و نبایست بر روی بتن تاثیرات شیمیایی داشته باشند. به طور معمول وزن متعارف یک بلوک 7 کیلوگرم می باشد.

تمامی بلوک ها برای پر نمودن فضای خالی میان تیرچه ها به کار برده شده و برای انجام کارهای نازک کاری لازم است تا یکی از ابعاد آنها صاف باشد. بلوک های سفالی در وزن 7 کیلوگرم و بلوک های بتنی در وزن های ۱۱ تا ۱۷ کیلوگرم تولید می شوند. بلوک ها در انواع مختلف می توانند دارای ابعاد متفاوت بوده که کاربردی ترین بلوک ها بلوک های معمولی سیمانی، بلوک سبک سیمانی، بلوک سفالی، بلوک لیکا، بلوک هبلکس یا  بلوک بتن گازی می باشند. بلوک های پوکه معدنی اگر چه سبک بوده و از خاکستر آتشفشان به دست می آیند اما نسبت به بلوک های مدرن امروزی کاربرد زیادی ندارند و تنها در مناطق پر بارش مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت بلوک هبلکس

 

تفاوت بلوک هبلکس نسبت به سایر بلوک های ساختمانی

در واقع با روی کار آمدن بلوک های هبلکس معایب سایر بلوک ها به وضوح برای مهندسین و معماران مشخص شده است. این نوع بلوک های پیشرفته به دلیل کاربر سیلیس و  پودر آلومینیم در ساختار آنها عایق خوبی برای آتش سوزی و تبادلات صوتی و حرارتی می باشند، نسبت به بلوک های دیگر وزن کمی داشته و وزن مرده ی ساختمان را کاهش می دهند و در زمان حمل و نقل دچار شکستگی نشده و پرتی ندارند.

بلوک هبلکس نسبت به بلوک های سیمانی سرعت عمل کارگران را بالا برده و در هر فضایی می تواند نقش یک عایق را ایفاء نماید البته زمانی که از ملات های ماسه سیمانی برای کاربرد بلوک هبلکس استفاده شود، عایق بودن این نوع بلوک ها از بین می رود لذا می بایست برای حفظ عایق بودن بلوک های هبلکس از چسب بلوک هبلکس استفاده شود. این نوع بلوک ها در مناطق مرطوب بهتر عمل کرده و نسبت به بلوک های سیمانی در نمونه های مختلف نقش عایق تری را ایفاء می نماید و از ورود حشرات به ساختمان ها جلوگیری می کند.

مزایای بلوک های مدرن

مزایای بلوک های مدرن

امروزه بلوک های مدرنی مانند بلوک هبلکس و بلوک لیکا به دلیل تخلخلی که بر روی سطح این نوع بلوک ها وجود دارد می توانند در بسیاری از موارد علاوه بر کم کردن وزن ساختمان به عنوان عایق خوبی در برابر آتش سوزی، صوت و حرارت نیز عمل کنند. جذب آب در این نوع بلوک ها نسبت به بلوک های سیمانی بسیار کم بوده به طوری که در زمینه های کاشی کاری و سنگ کاری به اندودکاران این اجازه را داده تا به سرعت کار را پیش برده و ملات پوسته نشود. ساختار بلوک هبلکس، بلوک لیکا و سایر بلوک های مدرن امروزی به گونه ای بوده که سیمان در درصدهای مناسبی به کار رفته و به میزان معینی آب را جذب می نمایند لذا چسبندگی میان بلوک ها با سنگ، کاشی و … به نحو بهتری انجام می گیرد.

تفاوت عمده بلوک هبلکس در طرز استفاده با بلوک های ساختمانی

امروزه بلوک های مدرن که به صورت کارخانه ای تولید می شوند نصب و کاربرد راحت تری نسبت به بلوک های کوره ای و دست ساز دارند. به طوری که هر شخصی می تواند دیواری را با بلوک AAC بنا کند. به طور عمده تفاوت استفاده از بلوک هبلکس که نمونه ای بارز از بلوک های مدرن می باشند با سایر بلوک ها در ساختمان را می توان به وضوح این طور بیان نمود که استفاده از ملات های ماسه و سیمان قابلیت عایق بودن را در آنها از بین خواهد برد.

 

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. همچنین می توانید بخش دوم مقاله  تفاوت استفاده از بلوک هبلکس با سایر بلوک ها را در ادامه مطالعه نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *