تولید بلوک هبلکس

بلوک سبک هبلکس به دلیل مزیت های منحصر به فردی که در فرآیند ساخت و ساز دارد، گوی رقابت را از انواع آجرهای معمولی و فشاری و همچنین مصالح ساختمانی مورد استفاده در دیوار چینی ربوده است. ما در ادامه فرآیند تولید بلوک هبلکس را بررسی می کنیم.

هبلکس یا به اصطلاح «ای ای سی، AAC» از عناصری چون، سیلیس، سیمان، آهک پودر آلومینیوم و آب ساخته می شود. ترکیب این مواد تحت فشار و حرارت اتوکلاو شده و پس از برش در ابعاد مختلف، به بازار عرضه می شوند.

بلوک ساختمانی هبلکس وزن بسیار کمی دارد و در نتیجه در حمل و نقل و جا به جایی انرژی و زمان زیادی نمی گیرد. همچنین سهولت اجرا و نصب بلوک هبلکس و شکل پذیری و مقاوت آن در برابر دما، رطوبت و لرزش باعث شده که تولید آن در اولویت فعالیت های شرکت های تولید کننده مصالح ساختمانی قرار بگیرد.

تولید بلوک سبک هبلکس مراحل مختلفی دارد، که ما در ادامه به بررسی و شرح جزء به جزء این مراحل می پردازیم:

 

مراحل تولید بلوک هبلکس

  1. دوغاب سیلیس و آب تهیه می شود؛

اولین قدم در تولید بلوک سبک هبلکس، تهیه دوغاب سیلیس می باشد. در این مرحله ترکیب سیلیس و آب باید به گونه ای باشد، که محصول به دست آمده گل مانند بوده و خشک یا شل نباشد.

 

مراحل تولید هبلکس

 

  1. سیمان و آهک به دوغاب سیلیس اضافه می شود؛

در این مرحله سیمان و آهک به دوغاب سیلیس اضافه می شوند. در صورتیکه هر یک از این مواد به صورت گلوگه یا کلوخ در آمده باشند، قبل از ترکیب شدن با دوغاب سیلیس، به خوبی آسیاب می شوند.

 

مراحل تولید بلوک هبلکس 

 

  1. همه مواد در میکسر به خوبی مخلوط می شوند؛

یک میکسر بزرگ دوغاب سیلیس، سیمان و آهک را در خود جای داده و به خوبی مخلوط می کند. محصولی که در این مرحله به دست می آید، باید یکدست باشد. اگر رطوبت این مواد کافی نباشد و یا مخلوط آنها خشک باشد، از اضافه کردن آب در جهت رفع خشکی آن کمک گرفته می شود.

 

  1. پودر آلومینیوم به مخلوط اضافه شده و هوادهی آغاز می شود؛

پودر آلومینیوم در این مرحله به صورت یکنواخت بر روی بتن سبکی که در مرحله قبل به دست آمده، پاشیده می شود. در این مرحله باز هم از آب برای ترکیب شدن کامل پودر آلومینویم با مخلوط مواد استفاده می شود.

اینجاست که حباب های هوا توسط پودر آلومینیوم در بتن سبک تهیه شده ایجاد می شود.

 

  1. کم و کیف ترکیب به دست آمده، آزمایش می شود؛

قبل از انجام هر اقدام دیگری، ترکیب مورد نظر به آزمایشگاه منتقل شده و کیفیت آن توسط متخصصان امر بررسی می شود. اگر کوچکترین مشکلی در این ترکیب وجود داشته باشد و یا درصد مواد ترکیب شده درست نباشد، مواد به مراحل قبل برگردانده می شود.

 

  1. ترکیب به دست آمده در قالب ریخته می شود؛

در این مرحله مخلوط بتن سبک تهیه شده، آماده قالب گیری می باشد. قبل از پر کردن قالب ها توسط ترکیب به دست آمده، آنها را مازوت اندود می کنند. این عمل به خاطر جلوگیری از چسبیدن ترکیب بتن سبک به قالب، انجام می گیرد.

در مرحله قالب گیری بتن سبک، فقط نیمی از حجم قالب را از مواد پر می کنند. چرا که ترکیبات بتن سبک به خاطر ویژگی های فیزیکی و واکنش های شیمیایی که در آنها رخ می دهد، بعد از گذشت زمان اندکی به حجمی دو برابر حجم اولیه می رسند و به اصطلاح پف می کنند.

یکی دیگر از دلایل افزایش حجم بتن سبک در این مرحله، بالا رفتن دما و تولید هیدروژن در ترکیب مواد است. حباب های هیدروژن پس از این به سطح مواد در قالب رفته و هوا را جذب حفره های به وجود آمده می کنند.

هوایی که به داخل بتن سبک نفوذ کرده، علت خیلی از ویژگی ها و قابلیت های بلوک سبک هبلکس مثل سبک بودن و مقاوت حرارتی آن می باشد.

 

نحوه تولید بلوک هبلکس

 

  1. ترکیب در قالب ها تا سفت شدن کامل، رها می شوند؛

در این مرحله ترکیب بتن سبک را در قالب ها به حال خود رها کرده، تا به طور کامل سفت شوند.

 

  1. بتن سبک تهیه شده، از قالب خارج شده و برش داده می شود؛

در این مرحله بتن سبک تهیه شده را از قالب خارج کرده و آن را برش می دهند. برش بتن سبک بر اساس معیارهای مصرف کننده، به صورت طولی و عرضی و به هر اندازه ای، امکان پذیر است.

اضافات برش بتن سبک در اینجا جمع آوری و مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

 

فرآیند تولید بلوک هبلکس

 

  1. بتن سبک در دستگاه اتوکلاو، عمل آورده می شود؛

این فرآیند که اتوکلاوه شدن بتن سبک نام دارد، در سه مرحله انجام می شود:

  • ابتدا بتن سبک را تحت فشار ۰.۰۴ تا ۰.۰۶ مگا پاسکال دستگاه توسط بخار آب، فشرده کرده و دمای آن را به ۱۷۵ درجه سانتی گراد می رسانند.
  • در گام بعدی اتوکلاوه شدن، فشار وارده به بتن سبک در دستگاه به ۰.۸ تا ۱.۲ مگاپاسکال رسیده و ۵ تا ۷ ساعت تحت این شرایط قرار می گیرد.
  • مرحله آخر اتوکلاه شدن، پایین آوردن دمای بتن سبک است.

در طی سه مرحله ای که بتن سبک در دستگاه اتوکلاوه می گذراند، دمای مواد تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار آن تا ۱۲ اتمسفر هم می رسد.

 

تولید بلوک هبلکس

 

  1. بلوک سبک هبلکس بسته بندی و آماده عرضه می شود؛

پس از اتوکلاوه شدن یا به اصطلاح پختن بتن سبک و تبدیل آن به بلوک هبلکس، نوبت به بسته بندی این مصالح ساختمانی می رسد. در این مرحله بلوک سبک هبلکس آماده عرضه به بازار فروش و استفاده توسط مصرف کننده گان است.

 

تولید و فروش بلوک هبلکس

 

یک منر مربع از بلوک هبلکس ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این مقدار خیلی کمتر از وزن یک متر مربع آجر فشاری است. چالش های مراحل تولید بلوک هبلکس در مقابل ویژگی هایش و فواید به کارگیری آن در ساخت و ساز قابل چشم پوشی است.

اگر قیمت مواد اولیه و هزینه کل فرآیند تولید هبلکس را با صرفه اقتصادی که به کار گیری این مصالح ساختمانی در ساخت و ساز دارد، مقایسه کنیم؛ متوجه می شویم استفاده از آن تا چه حدی برای مصرف کننده مقرون به صرفه است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *