معایب هبلکس

بلوک هبلکس یک نوع مصالح جدید ساختمان ­سازی است، که در حال حاضر محبوبیت زیادی در میان معماران و مهندسین ساختمانی به دست آورده است. هبلکس در واقع نوعی از بتن هوادار اتوکلاوی است؛ که از ترکیب و پخته شدن ماسه سیلیسی، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و آب؛ تحت دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر به دست می ­آید. مخلوط این مواد تحت فشار شدید بخار در اتوکلاو قرار می گیرد. محبوبیت بلوک هبلکس به علت مزایای بیشماری است، که ساختمان سازی با آن، از جنبه ­های مختلف دارد. اما بلوک ­های هبلکس درست مثل هر چیز دیگری معایبی نیز دارند، که در این مقاله در مورد معایب بلوک هبلکس بیشتر توضیح می ­دهیم.

 

معایب بلوک هبلکس

 

بلوک سبک هبلکس مقاومت فشاری کمی دارد: 

بزرگترین عیبی که می­توان برای بلوک هبلکس نام برد، ضعف آن در داشتن مقاومت فشاری کافی است. در واقع عدم استحکام، قدرت و پایداری مناسب این مصالح ساختمانی باعث شده، که نتواند تحت فشارهای جانبی مستحکم باقی بماند.

این خصوصیت از این جهت یک عیب بزرگ محسوب می ­شود، که نمی­ توان از بلوک هبلکس در دیوارهای باربر استفاده کرد. بنابراین کاربرد بلوک هبلکس به استفاده در دیوارهای غیرباربر محدود می­ باشد.

گاهی برای اینکه این نقص بلوک هبلکس برطرف شود، ضخامت آنها را در دیوار چینی افزایش می ­دهند. این کار هزینه های ساخت و ساز را افزایش داده و باعث کاهش فضای مفید ساختمانی می ­شود و به هیچ عنوان یک راه حل مناسب و اصولی محسوب نمی شود.

 

اتصال بلوک هبلکس به سازه غیرقابل نفوذ نیست: 

یکی دیگر از معایب بلوک هبلکس که در دیوار چینی و ساخت و ساز ایمن مشکل ایجاد می­ کند، عدم اتصال مناسب آن به سازه است.در واقع بلوک هبلکس نسبت به مصالح دیگری چون پنل­های سه بعدی، خاصیت انعطاف ­پذیری و صلبیت کمتری دارد. این موضوع باعث شده که بلوک هبلکس در مقایسه با مصالح دیگر اتصال­پذیری کمتری نیز به سازه داشته باشد.

نتیجه این عدم اتصال در بلوک هبلکس، باز هم موجب پایین آمدن مقاوت آن در برابر بار و فشار ساختمان می شود.

بلوک اتوکلاو شده

هزینه تولید بالا به دلیل وجود سیلیس به عنوان ماده اصلی در بلوک سبک هبلکس :

همانطور که پیش­تر اشاره کردیم، یکی از مواد اولیه به کار رفته در ساخت بلوک هبلکس یا بهتر است بگوییم اصلی ترین آنها، سیلیس می­باشد.

استخراج این عنصر و همچنین فرآیندی که برای استفاده در بلوک هبلکس طی می­کند، پروسه پر هزینه ای محسوب می شود و همین موضوع باعث افزایش هزینه های تولید بلوک هبلکس شده است.

ساخت و تولید متریال هبلکس طولانی است :

متریال هبلکس یک فرآیند طولانی را طی می کند، تا به شکل نهایی در آید. در واقع از استخراج سیلیس و آلومینیوم و متریال دیگر گرفته تا ترکیب و متخلخل سازی آن و همچنین قالب بندی و پخت بلوک هبلکس، همگی این مراحل به هزینه و نیروی کار زیادی نیاز دارد.

 

نکته ای که در اینجا باید ذکر شود این است که، معایب بلوک هبلکس در مقایسه با مزایایی این مصالح ساختمانی و به کارگیری آن در ساخت و ساز ، قابل چشم پوشی است.

در واقع ویژگی­ ها و امتیازات بلوک هبلکس به گونه ای است استفاده از آن در ساخت و ساز بهتر از کنار گذاشتن و یا جایگزین کردنش است.

در ادامه به مزایایی که بلوک هبلکس و استفاده از آن در ساختمان سازی دارد، اشاره ای اجمالی می کنیم.

 

 

مزایای بلوک هبلکس

مزایای بلوک هبلکس

 

بلوک هبلکس بسیار سبک است 

وزن کم بلوک هبلکس که به ازای هر متر مکعب چیزی در حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم می باشد، باعث سهولت در حمل و نقل و جابه جایی و به کار گیری و اجرای این مصالح ساختمانی شده است.

 

مقاوت بلوک سبک هبلکس در مقابل دما و حرارت، به شدت بالا است

بلوک هبلکس به خاطر ترکیبات و همچنین نحوه پخت و متخلخل سازی آن، مقاومت بالایی در مقابل دما و حرارت دارد. این موضوع باعث بهینه سازی مصرف انرژی برای ایجاد سیستم های گرمایشی و سرمایشی در ساختمان می شود.

بلوک هبلکس در مقابل زلزله، ایمنی ایجاد می کند

بلوک هبلکس و به کارگیری آن در ساختمان سازی، در برابر زلزله ایمنی ایجاد می کند. دلیل این موضوع نوع متریال و بافت و وزن پایین آن است.

 

مقاومت بلوک هبلکس در برابر یخ زدگی و آتش گرفتگی، بالا است

یکی دیگر از مزایای استفاده از بلوک هبلکس در بنا کردن یک ساختمان، مقاومتی است که این مصالح ساختمانی در برابر سرمازدگی و آتش گرفتگی ایجاد می کند. این ویژگی نیز در بحث ایمنی ساخت و ساز اهمیت بالایی دارد.

 

سرعت بلوک هبلکس در اجرا، بالا است

باز هم به دلیل سبک بودن و یا به اصطلاح خوش دست بودن بلوک هبلکس و اتصال بلوک ها به وسیله چسب مخصوص بلوک هبلکس  نصب و اجرای آن در پروژه های ساختمانی با سرعت بالایی انجام می گیرد.

 

بلوک AAC قابلیت سوراخ کاری میخ زنی و برشکاری را دارد

یکی از مورد پسند ترین ویژگی های بلوک هبلکس قابلیت آن در اجرای عملیاتی مانند سوراخ کاری، میخ زنی و برشکاری است. این ویژگی باعث می شود که امکان استفاده بلوک هبلکس در اندازه و ابعاد مختلف و همچنین تعبیه میخ و ابزار اتصال در آن وجود داشته باشد.

 

قابلیت بازیافت قطعات شکسته در بلوک هبلکس وجود دارد

بلوک هبلکس در صورت شکسته شدن، قابلیت استفاده مجدد را به مصرف کننده می دهد. قطعات شکسته بلوک هبلکس در اجرای سقف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

بلوک سبک هبلکس عایق صوتی است

این ویژگی اهمیت زیادی در آپارتمان سازی و ساخت مراکز صنعتی پر سر و صدا دارد.

 

بلوک هبلکس قابلیت سفارشی سازی دارد

بلوک هبلکس را می توان در ابعاد و اندازه های مختلف و طبق سفارش مصرف کننده، برش داد.

 

حمل و نقل بلوک هبلکس آسان است

وزن کم بلوک هبلکس و نوع بسته بندی آن، باعث سهولت در روند حمل و نقل این مصالح ساختمان سازی شده است.

 

ساخت و ساز با هبلکس

 

  • ما در این مقاله معایب و مزایای بلوک هبلکس و به کار گیری آن در ساخت و ساز را بررسی کردیم. با توجه به همه مواردی که در بالا ذکر شد به این نتیجه می رسیم که، بلوک هبلکس ویژگی های منحصر به فرد و قابل توجهی دارد که در روند ساخت و ساز، سرعت و ایمنی ایجاد می کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *