مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان

مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان


یکی از اصول ساختمان‌سازی و اصلی‌ترین پوشش ساختمان کاشی کاری است که این امر نیازمند به دانش و آگاهی از نکات کاشی کاری ساختمان است. به صورت کلی کاشی و سرامیک نوعی پوشش و مصالح ساختمانی است که نه تنها برای ظاهر ساختمان استفاده می‌شود، بلکه برای عایق شدن ساختمان از رطوبت، سرما و گرما نیز استفاده می‌شود.

همان طور که می‌دانید در ساخت آشپزخانه‌ها و حمام‌ها از کاشی استفاده می‌شود. علت استفاده کاشی در آشپزخانه‌ها و حمام‌ها مقاومت این مصالح در برابر رطوبت و آب است. در حال حاضر کاشی‌ها در انواع مدل‌ها و رنگ‌ها در بازار یافت می‌شوند. اما برای استفاده از این کاشی‌ها حتماً باید یک معمار این کار را انجام دهد.

زیرا هر فردی توانایی انجام این کار را به صورت دقیق و حرفه‌ای ندارد. تنوع کاشی‌ها به قدری زیاد است که شما می‌توانید بر حسب سلیقه و همچنین محیط زندگی خود آن را انتخاب کنید. اما انجام کاشی کاری یک سری نکاتی دارد که رعایت کردن این نکات ضروری است. در ادامه این مقاله در وب سایت آنابن قصد داریم تا به مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان بپردازیم پس با ما همراه باشید.

مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان

از اولین و مهم‌ترین نکات کاشی کاری این است که باید کاشی مطابق با خواسته و نیاز خود تهیه کنید. انتخاب کاشی مناسب از اصلی‌ترین بخش در روند اجرای پروژه به شمار می‌آید. کاشی باید از قابلیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

از بقیه موارد مهم در کاشی کاری می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • انتخاب کاشی و سرامیک کف
  • انتخاب طرح چیدمان
  • محاسبه تعداد کاشی مورد نیاز
  • کف‌سازی و آماده‌سازی بستر ساختمان

انتخاب کاشی و سرامیک کف

همان طور که ذکر شد کاشی‌ها در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها موجود هستند. به همین جهت انتخاب کاشی مناسب گاهی اوقات بسیار سخت است. شایان ذکر است که بگوییم به غیر از طرح و رنگ باید به ابعاد کاشی هم دقت کرد. یکی از نکات مهم کاشی کاری انتخاب کاشی مناسب با ابعاد ساختمان است. اگر ابعاد کاشی منطبق با آشپزخانه یا ساختمان باشد کمترین میزان هدر رفت و کمترین میزان برش را خواهید داشت.

نکات کاشی کاری ساختمان
نکات کاشی کاری ساختمان

از دیگر نکات مهم در انتخاب کاشی، براق یا مات بودن کاشی است. کاشی‌های براق بخاطر اینکه نور را بهتر منعکس می‌کنند فضای خانه و ساختمان را پر نور‌تر جلوه می‌دهند. از طرفی خرید چسب کاشی مناسب یکی دیگر از نکات مهم کاشی کاری ساختمان است.

از لحاظ دیگر کاشی‌های مات سبب تاریک‌تر جلوه دادن فضا ساختمان می‌شوند. البته باید گفت که انتخاب کاشی براق یا مات کاملاً به سلیقه خود فرد ربط دارد.

انتخاب طرح چیدمان

انتخاب طرح کاشی یکی دیگر از مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان است. سرامیک و کاشی ساختمان را می‌توان به انواع گوناگونی مثل لوزی، خشتی، آجری، شطرنجی، حصیری و… پیاده‌سازی کرد. اکنون قصد داریم تا به اختصار به چند مورد از این‌ها بپردازیم. ساده‌ترین طرح چیدن کاشی این است که بند‌های هر کاشی باهم هم راستا باشند. این روش پرتی کمتری دارد و موجب مصرف کمتر کاشی و سرامیک می‌شود. در طرح لوزی کاشی و سرامیک‌ها را با زاویه ۴۵درجه از افق چیده می‌شود.

طرح آجری هم یک مدل چینش کاشی پر طرفدار است. در این روش کاشی‌ها و سرامیک‌ها جوری چیده می‌شود که بنده هر کاشی در وسط بند کاشی دیگر قرار می‌گیرد.

محاسبه تعداد کاشی مورد نظر

پس از اینکه طرح کاشی مورد نظر را انتخاب کردید و همچنین در خصوص نحوه چیدمان کاشی و سرامیک به توافق رسیدید، وقت آن است که تعداد کاشی مورد استفاده را محاسبه کنید. شما می‌توانید تنها با در دست داشتن ابعاد فضای مورد نیاز و همچنین ابعاد کاشی تعداد کاشی‌های مورد نیاز را بدست آوردید. البته شما باید حتماً ۳ الی ۱۵ درصد پرتی را در نظر بگیرید.

کف‌سازی و آماده‌سازی بستر ساختمان

آخرین کاری که باید قبل از کاشی کاری انجام دهید کف‌سازی است. کف‌سازی از مهم‌ترین بخش کاشی کاری است. در این بخش حتماً باید از یک متخصص استفاده کنید. برای محاسبه ارتفاع کف‌سازی، باید بلند‌ترین نقطه و همچنین ارتفاع کاشی را در نظر گرفت. بعد از اینکه ارتفاع کف‌سازی مشخص شد باید به انجام کف‌سازی روی آورد.

موارد مهم در کاشی کاری ساختمان
موارد مهم در کاشی کاری ساختمان

کف‌سازی ساختمان معمولاً با بتن یا سیمان صورت می‌گیرد. یک نکته مهم در خصوص کاشی کاری آشپزخانه و حمام این است که باید حتماً قبل از کف‌سازی، عایق کاری صورت بگیرد. تا اینجا ما به نکات مهم قبل از کاشی کاری پرداختیم. اما اکنون قصد داریم تا به نکات مهم در اجرای کاشی کاری بپردازیم.

نکات مهم در اجرای کاشی کاری

در بخش اجرایی باید همواره به چند نکته مهم توجه کنید. از جمله این نکات که در کاشی کاری هر ساختمانی ضروری است عبارت است از:

  • تراز بودن سطح
  • ملات ماسه، سیمان
  • تر بودن کاشی
  • بندکشی مناسب
  • عایقکاری سرویس بهداشتی

تراز بودن سطح

یکی از اقدام‌های مهم در اجرای کاشی کاری و یکی از مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان، تراز بودن محل قرارگیری کاشی است. حتماً باید قبل از نصب کاشی وضعیت دیوار‌ها از لحاظ تراز بودن و همچنین قائمه بودن برسی شود. همچنین اگر اشکالاتی در کار وجود داشته باشد یا به هر دلیلی مکان کاشی قائمه نباشد باید توسط یک استاد کاشی کار رفع شود.

ملات ماسه سیمان

جهت استحکام کاشی باید حتماً از ملات ماسه سیمان استفاده شود. توجه داشته باشید استفاده از ملات ماسه سیمان برای کاشی کاری الزامی است و تحت هیچ شرایطی نباید از ملاتی همانند خاک رس، کچ، سیمان سفید و… استفاده شود. اگر از ملاتی غیر از ماسه سیمان استفاده شود، موجب این می‌شود که به مرور زمان کاشی در مکان خود دوام نیاورد و دچار افتادگی شود.

تر کردن کاشی

از فنون کاشی کاری‌تر کردن کاشی قبل از نصب است. این کار را جهت چسبندگی بین ملات و کاشی انجام می‌دهند. البته باید گفت که نباید انقدر کاشی را در آب قرار داد که زنجاب بزند. فقط در حد‌تر شدن کاشی کفایت است.

بند کشی مناسب

بندکشی کاشی یکی از حیاطی‌ترین و مهم‌ترین نکات کاشی کاری بشمار می‌آید. نکته‌ای که باید رعایت کنید این است که همیشه در استخر‌ها و حوض‌ها عرض آن را بین ۲یا۳سانتی‌متر باید بگیرید. همچنین فضای بین کاشی و دیوار ۳سانتی‌متر است. شما باید تمام این فضا را با ملات پر کنید تا در آینده دچار ریزش و خراب شدن نشود.

عایقکاری سرویس بهداشتی

اگر قصد دارید که حمام یا سرویس بهداشتی را کاشی کنید حتماً باید به این نکته توجه کنید که تمام سرویس بهداشتی و یا حمام از قبل عایقکاری شده باشد. همچنین اکثرا برای چسباندن کاشی از گل رس، نرمه آجر ویا سیمان سفید استفاده می‌کنند.

باید گفت که تحت هیچ شرایطی نباید از این موارد استفاده کرد و عملاً این کاری اشتباه است. برای عمر و دوام بیشتر کاشی حتماً باید به شرایط دمایی محل نصب کاشی هم دقت کرد که این مورد از مهم ترین نکات کاشی کاری ساختمان به حساب می آید.

کلام آخر

در این مقاله در وب سایت آنابن سعی کردیم تا شما را با نکات کاشی کاری ساختمان آشنا کنیم، به عنوان چند توصیه پایانی باید گفت که برای کاشی کاری از ملات خشک استفاده کنید، بهتر است در مکان‌هایی که دارای رطوبت است از چسب کاشی برای عایق کاری استفاده کرد. به صورت کلی اگر شما تمام این نکات گفته شده را در کاشی کاری رعایت کنید می‌توانید یک ساختمان با کاشی‌های مقاوم و مناسب داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *