کاشی استخری چیست؟

کاشی استخری چیست؟


کاشی استخری یکی از مهم‌ترین کاشی‌هایی است که همانگونه که از نام آن پیداست، بیشتر مناسب برای محیط‌های مرطوب همچون استخر‌ها می‌باشد و تفاوت‌های کلی با دیگر انواع کاشی‌ها و سرامیک‌ها دارد. بسیاری از افراد هنوز به خوبی نمی‌دانند که کاشی استخری چیست و تفاوت آن با دیگر انواع کاشی‌ها در چه مواردی است.

در ادامه این مقاله در وب سایت آنابن سعی داریم به معرفی کامل و جامعی از کاشی استخری بپردازیم و مزیت‌های این نوع کاشی و کاربرد‌های آن را مورد بررسی و نقد قرار دهیم.

آشنایی با کاشی استخری

همانطور که از نام این نوع کاشی‌ها مشخص است، کاشی‌هایی است که از ویژگی‌هایی برخوردار می‌باشند که عموماً کاربرد آن‌ها در محیط‌های مرطوب و کاملاً خیس مثل استخر‌ها می‌باشد. از همین رو این کاشی‌ها و سرامیک‌ها به عنوان کاشی استخری شناخته می‌شوند. اولین مشخصه‌ای که این نوع از کاشی‌ها دارند، توانایی جذب آب زیاد می‌باشد.

این ویژگی باعث شده است که کاشی‌های استخری در یک دهه گذشته بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند و به عنوان یکی از پرکاربرد‌ترین مصالح در زیباسازی و عایق‌بندی استخر‌ها شناخته شوند. همانطور که اشاره داشتیم، کاشی‌های استخری، از ویژگی‌های خاص و بسیاری برخوردار هستند که آنان را در مقابل رطوبت بالا مقاوم و پایدار نگه می‌دارد. کاشی‌های استخری عموماً به شکل‌های شش ضلعی و مربعی در رنگ‌های مختلف و گوناگونی تولید می‌شوند. رنگ سرمه‌ای و رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ‌های کاشی‌های استخری می‌باشند.

ویژگی های کاشی استخری چیست؟

اگرچه در مطالب فوق به معرفی کاملی از کاشی استخری پرداختیم اما علاوه بر مقاومت در برابر رطوبت بالا و جذب آب بسیار بالا، این کاشی‌ها از چه ویژگی‌هایی برخوردار هستند؟ در ادامه این بخش از مقاله در وبلاگ آنابن به بررسی کامل و جامعی از ویژگی‌های کاشی استخری خواهیم پرداخت.

امکان استفاده در فضا‌های مختلف

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره داشتیم، کاشی‌های استخری در رنگ‌بندی‌های متنوع و اندازه‌های گوناگونی تولید می‌شوند. همین ویژگی باعث شده است که امکان استفاده در طراحی‌های مختلف و در فضا‌های متفاوت با استفاده از کاشی‌های استخری وجود داشته باشد. دیوار نگاره‌ها، تصویر‌سازی‌های هنری و… از دیگر فضا‌هایی هستند که استفاده از کاشی‌های استخری در آن‌ها رایج است.

ویژگی های کاشی استخری
ویژگی های کاشی استخری

قیمت مناسب

از آنجایی که نصب کاشی استخری می‌تواند با چسب کاشی نیز انجام شود، هزینه بسیاری را با خود به همراه ندارد و از طرفی نصب این نوع کاشی‌ها با سرعت بالایی انجام می‌شود.

مقاوم دربرابر سردی و یخ زدگی

یکی دیگر از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که کاشی‌های استخری از آن‌ها برخوردار هستند، مقاومت بالا در برابر یخ زدگی و سردی هوا می‌باشد. در زمستان‌ها بسیاری از سنگ‌ها با انبساط و انقباض محیط می‌توانند دچار شکستگی یا تخریب شوند اما این سنگ‌ها در برابر آب و هوای بی‌ثبات کاملاً مقاوم بوده و در این نوع شرایط هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند.

مقاوم دربرابر لک

لک‌پذیری کاشی‌های استخری به دلیل وجود خاصیت ضد آب بودن آن‌ها تقریباً به صفر رسیده است و این کاشی به هیچ عنوان به خود لک جذب نمی‌کنند. از طرفی لازم است بدانید که این کاشی‌ها مانند بسیاری دیگر از کاشی‌ها که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند، به مرور زمان دچار آسیب نمی‌شوند و عموماً استهلاک خاصی ندارند.

بزرگ‌تر نشان دادن فضا

یکی از ویژگی‌های مهم کاشی استخری، بزرگ‌تر نشان دادن فضا است. به دلیل اینکه کاشی‌های استخری به طور کامل از لعاب براق پوشانده شده‌اند، می‌توانند فضا و مکان را بیش از آنچه که هست بزرگ‌تر نشان دهند.

ویژگی های کاشی استخری
ویژگی های کاشی استخری

از طرفی لازم به ذکر است که بدانید برای نصب کاشی استخری، خرید چسب کاشی بسیار واجب است زیرا وجود این نوع می‌تواند مقاومت آن را افزایش دهد اما به قدری استفاده نشود که کاشی‌ها قطور‌تر دیده شوند. همین موضوع اجازه می‌دهد که کاشی استخری فضای کمتری را اشغال کند و با لایه‌ای نازک از چسب کاشی، بچسبد.

مواد سازنده کاشی استخری چیست؟

پس از آشنایی با کاشی استخری و ویژگی‌های آن، لازم است با مواد سازنده و متریال این نوع کاشی آشنا شوید. کاشی استخری جزوی از محصولات پرسلانی است و خاک سفید پایه‌ای‌ترین متریال در ساخت این کاشی‌ها به حساب می‌آید.

این نوع کاشی برای ساخت در زمان طولانی مدتی در معرض حرارت و دمای بالا قرار می‌گیرد و همین موضوع باعث می‌شود که جذب آب و رطوبت در این کاشی‌ها به حداقل رسد. اولین مرحله تست کاشی‌های استخری تولید شده با قطره‌های آب انجام می‌شود. پس از ساخت کاشی استخری بر روی سطح آن چندین قطره آب ریخته می‌شود، در صورتی که آب از روی کاشی‌ها سر بخورد، کاشی‌ها آماده استفاده هستند و ساخت آن به روش صحیح و اصولی انجام شده است.

اگرچه اسم این نوع کاشی‌ها به کاشی استخری معروف شده است اما باید توجه داشته باشید که کاشی‌های استخری تنها در استخر‌ها و فضا‌های مرطوب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بسیاری از افراد در ساخت گلدان‌ها نیز از این نوع کاشی استفاده می‌کنند.

تفاوت کاشی استخری با کاشی معمولی چیست؟

اگرچه در مطالب فوق به معرفی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های کاشی‌های استخری پرداختیم اما باید بدانیم که این نوع کاشی‌ها چه تفاوتی با کاشی‌های‌های معمولی دارند. اولین تفاوت این نوع کاشی‌ها، در مقدار جذب آب توسط آن‌ها می‌باشد. لازم به ذکر است که جذب آب در کاشی‌های معمولی حدود ۵ درصد است اما در کاشی‌های استخری به صفر می‌رسد.

کاشی استخری
کاشی استخری

کاشی‌های استخری به نسبت کاشی‌های معمولی در برابر یخ زدگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. کاشی‌های معمولی نمی‌توانند در برابر انقباض و انبساط به خوبی دوام آورند و اگر در کف استخر‌ها نصب شوند، به راحتی در کمتر از یکسال از یکدیگر جدا می‌شوند و بایستی به طور کامل تعویض شوند که ممکن است هزینه زیادی را برای افراد به وجود آورد.

انواع چسب کاشی استخری

همانطور که در مطالب قبل اشاره کوچکی به آن داشتیم، برای نصب کاشی استخری، بایستی از چسب کاشی استفاده کرد اما چسب‌های کاشی نیز از انواع مختلفی برخوردار هستند. هر کدام از دسته‌های چسب کاشی از نظر کارکرد، اندازه و برند با یکدیگر متفاوت هستند و از مزیت‌های خاص خود برخوردار می‌شوند. در خرید چسب کاشی برای نصب کاشی استخری باید توجه داشته باشید که از چسب کاشی پودری استاندارد یا چسب کاشی پودری استخری استفاده نمایید.

چسب کاشی پودری استاندارد بر پایه سیمان ساخته شده است. این نوع چسب از جذب بالا آب برخوردار است و می‌تواند در مکان‌های مرطوب مورد استفاده قرار گیرد.

اما چسب کاشی پودری استخری، از پلیمر‌های سیمانی تقویت شده ساخته شده‌اند و همین پلمیر‌های سیمانی از قدرت چسبندگی بالا و جذب آب بسیار خوبی برخوردار هستند. این نوع چسب می‌تواند در استخر‌ها و مناطقی که رطوبت زیادی دارد، به خوبی به تمامی نیاز‌ها پاسخ دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله در وب سایت آنابن سعی کردیم به بررسی کامل و جامعی از چسب کاشی استخری بپردازیم و خصوصیت‌ها و مزیت‌های این نوع کاشی را که در سال‌های گذشته بیشتر از گذشته مورد کاربرد و توجه قرار گرفته است را بیان کنیم. بدون شک استفاده از این نوع کاشی در مکان‌هایی که با آب تماس مستقیم زیادی دارد به خصوص برای عایق‌بندی استخر‌ها، می‌تواند بسیار عالی و به صرفه باشد.

امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *